HuEUN | MVEHE

Hungarian eUniversity Network | Magyar Virtuális Egyetemi Hálózat Egyesület

2013. április 2. kedd
by mveh
0 comments

TafCity hírek – december

2012 augusztusában a Tafcity projektet az Európai Unió illetékes szervezete a TafCity projektet, mint a „Tevékeny időskor és a nemzedékek közötti szolidaritás európai éve – 2012” gondolatát, a mögötte levő Európai Uniós politikai és szakmai elkötelezettségét kiemelkedően jól képviselő és reprezentáló projektet ismerték el és ennek értelmében engedélyezték a projekthez kapcsolódóan a 2012 Európai év hivatalos logojának a használatát.

2012 szeptemberben, Fatimában (Portugália) került megtartásra a projekt harmadik, összes partner részvételével tartott meetingjére. A projekt meeting fő témája a TAFCity keretében kialakításra kerülő blended learning kurzus struktúrájának véglegesítése volt. A partnerek elfogadták a képzés mindenki által azonosan használt részeit (core part) meghatározták azokat a tananyagrészeket, amelyek ország specifikusan fognak tárgyalni, végül megegyeztek tananyag azon eltéréseibe, specialitásaiba, melyek csak egy-egy országban fognak tanítani. Ezek után elkezdődhet a képzési anyagok valamennyi partne nyelvére történő lefordítása.

Elkészült a Vicadis e-learning keretrendszer projekthez való adaptált változata. Elkészült az összes nyelvi verzió. Ezek után elkezdődhet a tananyagok különböző nyelvi verziójának kidolgozása, feltöltése és hozzáférhatővé tétele a keretrendszeren. A Vicadis egy Moodle alapú e-learning keretrendszer, amelybe előzőleg integrálták a Web 2.0 közösségi rendszereket, mint például a FaceBook-ot, LinkedIn-t Twitter-t blogot és különböző on- és off-line fórumokat és chat-eket egyrész a képzésben résztvevők, másrészt a szakmai közösség számára.

A tanárok számra elkészült az oktatást segítő és sztenderdizáló segédlet. Ez egyrészt kitér a kurzus tartalmi elemeire, annak oktatási módszertanára, a képzés során az egyes modulok kapcsolódóan a javasolt oktatási eszközök alkalmazására, másráészt az e-learninggel és belded learninggel támogatott képzés módszereire. A kialakításra került rendszer tökéletesen illeszkedik a kompeencia alapú képzések összes pedagógiai, androgógiai követelményéhez. A tanári kézikönyv a partnerek számára a ViCaDis elektronikus keretrendszeren keresztül a férhető hozzá.

tafcity-n1-1-pic

A Fatimai projekt meeting

A projekt vendége volt Anna Alves Montieiro – az ouremi önkormányzat oktatás illetve szociális ügyi bizottságának vezetője és Francisco Pereirát atya (Chaplin Fatima Sanctuary).

Francisco Pereira atya bemutatta az Anyaszentegyház idősek támogatásában vállalt szerepét és azt a jelentős tevékenységet, melyet az egyhéz az idősek szociális helyzetének javítása érdekében tesz. Beszélt az idősek és fiatalok egymás iránti igényéről, illetve hogy a több nemzedék együttélésének az idősek és az idős kor tiszteletén kell alapulnia. és hogy a 21. század Európájának újra fel kell fedezni és meg kell tanulni a nemzedékek egymással való együttélését.

tafcity-n1-2

Anna Alves Montieiro bemutatta a helyi önkormányzatot, ismertette azönkormányzat feladatatit a tevékeny öregor biztosítása, az ehhez kapcsolódó önkormányzati felelősséget az oktatás és a szociális területeken.

2012 októberében a Palma de Mallorcában tartotta a EfVET (European Forum of Vocational Education and Training) a 21. éves konferenciáját. A konferencián többek között a projekt is bemutatásra került. A projekt partnerek kerekasztal beszélgetést szerveztek a projektről és ez lehetőséget teremtett a projekt eredméényeinek széles körben történő disszeminációjára. A kerekasztal beszélgetésen résztvevő érdeklődőknek különösen tetszett a kurzus szerkezetet és rugalmassága, valamint az alkalmazott dokumentumok és videók gyakorlatiassága.

PDF verzió: Hírlevél

2013. március 16. szombat
by mveh
0 comments

Rugalmas tananyagcsomagok

Az egyesület eLearning tananyagait 2013-tól olyan rugalmas szemléletben fejlesztjük, hogy azok lehetőség szerint – a fejlesztés kezdetétől fogva  - technikailag egy olyan alapsémára épüljenek, amely alkalmas lesz  a három, jelenleg legfontosabb formátumot közvetlenül támogatni:

  • Moodle 2+
  • SCORM 2004
  • W3C

Kimenetek

A szemlélet lényege egy olyan eszközfüggetlen sablon használata, mely mind Moodle rendszerben tananyagként felépítve, mind Scorm csomagba ágyazva, mind pedig egy egyszerű böngészőben kialakított “tanykönyvként” használva a manapság egyre általánosabbá váló táblagép, illetve okostelefon eszközökön is használhatók legyenek.

BYOD

A flexibilis tananyagsablon mellett párhozamosan fejlesztjük a Moodle 2 sablonjait, hogy azok natív, vagy Scorm anyag esetén is hasonlóan eszközfüggetlen megjelenítést eredményezzenek.

2013. március 10. vasárnap
by mveh
0 comments

OER témák az idei MoodleMoot-on

OER

A Virtuális Egyetemi Hálózat idei tervei között szerepel egy külön szekció megszervezése az nyári MoodleMoot konferencián, mely  egy kérdőíves felmérés számain keresztül mutatná meg a hazai eLearning jelenlegi helyzetét tananyagok és tartalom szintjén, illetve ajánlásokat fogalmazna meg egy olyan tananyagcentrum kialakításával kapcsolatban, mely az OER alapelveit szem előtt tartva, egy felsőokatatási, szabad hozzáférésű és szabványos tananyagtárként működhetne a jövőben.

Ennek a folyamatnak a stratégiai, technikai feltételeiről, illetve a felsőoktatásban már meglévő online tartalmak esetleges becsatornázásáról szólna a szekció, melynek részleteiről hamarosan egyeztetünk a szervezőkkel és a fejleményekről a következő tavaszi hírlevelekben adunk tájékoztatást.

A hírlevélre itt iratkozhat fel: Virtuális Egyetemi Hálózat hírlevele.

2013. február 10. vasárnap
by mveh
0 comments

Virtuális Egyetem: Az ELTE új kezdeményezése jövőhéten indulhat

Az V. oktatás-informatikai konferencia idei programjából minket leginkább a Fehér Péter által bevezetett MOOC képzések ismertetője, illetve a szombati napon bejelentett Virtuális Egyetem elnevezésű nyitott, ingyenes képzéseket kínáló platform érdekelt.

virtualis-egyetem

Péter remek előadásban mutatta be az Egyesült Államokból indult, de ma már természetesen az angolszász területeken is jelenlévő új típusú online oktatási rendszereket/modellt, melyek a nagyobb egyetemek által fémjelzett ingyenesen hallgatható kurzusokkal próbálják a értékesíthető tudást minél nagyobb tömegek felé eljuttatni több-kevesebb sikerrel. Az év elején jelentős számú ilyen kurzus indult el a Coursera, edX és hasonló szolgáltatásokban, amibe hatalmas, több százezres tömegek regisztráltak és kezdték el a tanulást az elmúlt hónapokban.

Az E-learning and Digital Cultures című kurzus most lépett a 3. hetébe, amit mi is figyelemmel kísérünk, és ha többre nem is futja majd időnkből és energiánkból, passzív résztvevők leszünk, és márciusban írunk majd egy összegzést a benyomásokról.

A MOOC-ok körüli köd a lassan kialakuló üzleti modellek és kurzusok akkreditáltságának folyamatos növekedésével eltűnőben van, tehát kíváncsian várjuk a “félév” vége felé érkező újabb híreket és véleményeket.

Szombaton aztán egy nagyon érdekes lingvisztikai kutatás eredményeit bemutató előadás után Ollé János bevezette az ELTE új fejlesztését, a Virtuális Egyetem platformot, ami egy távolról kicsit a Mooc-hoz hasonló modellt alkalmazva, egy folyamatosan növekvő kurzuskínálattal egy ingyenes, nyitott tanulási környezetet próbál majd elindítani, ahova elméletben bárki, aki online kívánna elektronikus tananyagon keresztül oktatni, egy előzetes regisztrációt követően egyszerűen megtehet.

Nagyon vártuk az új felület működésének bemutatását, de egyelőre csak a projekt Facebook oldala elérhető, viszont a héten, ha minden jól megy a www.virtualis-egyetem.hu oldalon már megtekinthető lesz a rendszer.

Az idei pedagógiai/pszichológiai témájú előadások a szokott magas minőséget hozták és bár a közönség létszáma az előző évekéhez képest érezhetően csökkent, a kétnapos konferencia jól strukturált és kiegyensúlyozott programot biztosított az oktatás-technológia különböző szereplőinek. Következik egy szűk hónapon belül a Digitális Nemzedék Konferencia, ami a fokozott érdeklődés okán február 5-én lezárta a regisztrációt, remélhetőleg online figyelemmel tudjuk majd kísérni az ottani előadásokat és workshopokat .

2013. február 6. szerda
by mveh
0 comments

Technology in Higher Education konferencia a BETT kiállításon

A kiállítás első 2 napján tartották a felsőoktatási helyzettel foglalkozó konferenciát, melyre a limitált férőhelyek okán csak előzetes regisztráció elbírálása után lehetett betekintést nyerni. Ezért is örültünk nagyon, mikor megérkezett a pozitív válasz kérésünkre, bár később kiderült, hogy a teltház nem jelentett sajnos problémát a szervezőknek. Ülőhelyet bármikor találtunk a körülbelül 400 főt befogadni képes teremben, sőt, voltak egészen kevés érdeklődőt vonzó előadások is.

TEH előadás

Valahol érthető is ez a BETT természetét tekintve, bár a célközönség meghatározása elég komoly problémát okozna, ha a börze kiállítóit néznénk szigorúan. Mindenesetre az egyetemi szféra leginkább a konferencián képviseltette magát, az eLearning aktuális problémáit feszegetve.

A meghallgatott előadások ezután felemás érzéseket keltettek bennünk. Arra számítottunk, hogy az intézmények előadói jóval több gyakorlati élménnyel, tisztább stratégiákkal és élen járó technológiai példákon keresztül mutatják majd be, hogy Angliában/az Egyesült Államokban és a többi fejlett területen hogy gondolják és viszik véghez az oktatási folyamatok átalakítását, vagy támogatását/fejlesztését.

Ennek ellenére azonban leginkább puhatolózás történt, minden megismert előadó hangoztatta a nemzetközi online forrásokból jól ismerhető vezényszavakat, de azok legtöbb esetben a prezentáció egy-egy diáján megjelenve, egy pár mondatos kiegégészítéssel ellátva nem lett kifejtve és hiányérzet maradt utánuk.

Player

Az mLearning, a BYOD (továbbgondolva BYOB – bring your own behavoiur), Big Data, és a Moocs, mint nagyobb iránymutatók megjelentek tehát, viszont mind a konferencián, mind pedig a az expó kisebb workshopjain a várt részletességet nem érték el, amit már jó gyakorlatként tudnánk értelmezni.

A párbeszéd hangsúlya a pedagógiai és eszközigény aspektusokon van, ami helyénvaló, de a tartalom kérdése (kurzusok, az elérhetőség) ezekhez képest eltörpül. A tanulási környezetek inkább, de a bennük lévő tanulási tartalom már csak elvétve jelentkezett a beszélgetésekben.

Google

Így a szakmai érdeklődést napról napra a hatalmas technológiai csillogás befogadása vette át, amiben a legfényesebb csillagként a ún. modern digitális labor minden igényt kielégítő eszközarzenálja ragyogott. Egyelőre nem kerestünk még reflexiókat az ottani pedagógiai szereplők online csatornáin, hogy ez az irány hogyan csapódott le bennük, de talán az mutatja majd meg az igazi értékét az új, nagyobb és összetettebb BETT megakiállításnak. Ezek után kíváncsian várjuk, hogy a módszertani igényeinket az V. Oktatás-Informatikai konferencia kárpótolni fogja-e. A 2 napos esemény programja itt érhető el: V. OKTINF program.

2013. január 18. péntek
by mveh
0 comments

Péntek van amúgy is

Nyitás után fél órával már majdnem teltház volt az Educatio 2013 Oktatási Szakkiállításon, ezért tiszteletünk az összes olyan középiskolásnak, akik a masszív hóesés ellenére már nagyon az elején elkezdték a lassú bolyongást az egyetemi standok között. Szerencsére megint lemaradtunk a politikai visszhangokról, ezért a nagyobb tömegtől eltekintve zavartalanul tudtunk koncentrálni a kiállítással kapcsolatos egyszerű kérdésünkre:

“Próbálnak-e az oktatási intézmények a weben elérhető technológiá(ju)kkal pozitív benyomást kelteni a leendő hallgatóikban?”

A nem túl beható 40-50 perces hangulatgyűjtő séta alapján: Nem igazán.

Talán az elmúlt évek kiállításaihoz képest még kevesebb is volt azoknak az oktatástechnológiai-, vagy egyszerű digitális eszközöknek a száma, amiket az egyetemek/főiskolák a standjukon felvonultatnak abban érdekében, hogy a közönség a lehető legtöbb csatornán, rövid időn belül információkat/benyomásokat szerezhessen arról, hogy hol fog, vagy akar továbbtanulni. Bizonyosan a szűk anyagi keresztmetszetek játsszák ebben a főszerepet, ettől azonban tény marad: a hagyományos, régi típusú információhordozók dominálnak az iskolák kommunikációjában.

Animáció, Miskolci Egyetem, ritkaság

A kevesebb kivételtől eltekintve, az alap eszköz egy laptop (nem)használata, általában apró, olvashatatlan információs oldalt mutatva, inkább csak tárgyi illusztrációként a pultra, vagy rosszabb esetben egy székre helyezve. A verbális csatorna és a nyomtatott média van a fősodorban, ami teljesen a helyén is van, de ennek ellenére kicsit hiányérzete támad az embernek 2013-ban, hogy miért nincs egy csipetnyivel több CES az év első nagyobb oktatási börzéjén.

Úgy tűnt, hogy a technológiai oldal is szerényebb számban volt jelen az idei kiállításon. Az ottlévők közül viszont a Learn Virtual Europe egy látványos hegesztő eszköz-szimulációval vonzotta be a minőségi szakoktatás iránt érdeklődőket, ami kárpótolhatja a tanulási kütyük felé elkötelezett közönséget.

Best of Show

Láttunk még vicces színű számológépeket a Casio-tól, illetve egy kisebb robot bemutatót a Károly Róbert Főiskola területén, QR kódokat A4-es papírokon a szakokat hirdetve és az elmaradhatalan interaktív tábla ismertetőket, bár abból is kevesebbet a megszokottnál. Ezeket később megmutatjuk a Facebook-on.

10:50, tömeg

Összességében azt lehet elmondani az idei év kiállítóiról, hogy erejükből a szűk célközönségnek nyújtott tájékoztatónál egy fokkal személyesebb hangvételű információpakkra telt csak, vagy a nagyobb durranásokat a szombati napra tartogatják. Az utóbbiban bízunk és várjuk a holnapi ismertetőket, a hónap végén pedig a BETT expón próbáljuk megtudni, milyen irányban a halad az oktatástechnológia az élvonalban.

Vágóképnek

2012. december 20. csütörtök
by mveh
0 comments

Túl a monitorokon

Novemberben, az eLearning Fórumon találkoztunk először a Hajnali Háztetők elnevezésű mobilalkalmazással, ahogy erről az előző cikkben érintőlegesen be is számoltunk. Maga az alkalmazás csak a jéghegy csúcsa volt, azóta egy jóval gazdagabb képet ismerhettünk meg a MOME Kreatív Technológia Laborjának digitális projektjeiről, melyek több tudományterületet összemosva, a művészi, társadalomtudományos és műszaki megközelítések metszetében jelennek meg az innovatív tartalomfejlesztési és felülettervezési színtéren.

Az alkalmazás

A háttérben lokatív technológia segítségével működő és multimédia elemeket szép számmal felvonultató kvázi hangoskönyv, egy egészen összetett “tartalomfogyasztási élményt” nyújt azoknak, akik egy okostelefonnal nekivágnak a Mechwart ligetnél kezdődő kalandnak.

Ottlik Géza Hajnali háztetők című regénye az, amit a történethez kapcsolódó budapesti helyszíneken keresztül hallgathatunk meg, inspiráló és az átélést nagyban segítő, aktuális pozíciónktól függő multimédia tartalmakkal kiegészítve.

Mi már a túra egy részét kipróbáltuk, és a pozítív élmények hatására, sok olyan gondolat fogant meg bennünk, amelyek a “hagyományos” eLearning folyamatokba kívánkoznak a nem is túl távoli jövőben. Edu & Infotainment, ARG, mLearning, vagy Gamification, mind olyan szavak, melyeket a magyar felsőoktatás határvidékein (ha egyáltalán) jelennek csak meg. Ennek ellenére a MOME, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a SZTAKI eLearning osztálya egy olyan fejlesztést vitt véghez, ami iránymutató lehet mind tartalmi, mind pedig fejlesztési vonalon az egyetemek, vagy főiskolák számára is.

A háttér

Egy rövid találkozás alkalmával Ruttkay Zsófia (Kreatív Technológia Labor vezetője) és Mata Juli (UX designer) elmondta, hogy a díjat nyert és nagyrészt nagyon pozítív visszhangot kapó alkalmazás mellett a műhelyben az interaktív könyvek területén több projekt is fut folyamatosan, mint a Terence és az Énekes Lapozó. Előbbi, egy adaptív tanulási módszert támogató olvasókönyv, utóbbi pedig egy olyan képeskönyv, melynek lapjai, ha webkamerával találkoznak egy különleges élménnyel egészítik ki a képnézegetést. Többek közt ezekről a projektekról is, és minden, az interaktív felületekhez kacsolódó témáról, a műhely által szervezett TechTea sorozat eseményein is lehet bővebb információkat szerezni, melynek a legutóbbi alkalmával a műfajban fejlesztett gyermekkönyvek körüli kérdések kerültek megvitatásra az értékesíthetőség, látványvilág és pedagógia nézőpontjaiból vizsgálva.

A termékeny vita egyik eredménye, egy a közeljövőben startoló, kifejezetten az interaktív könyvek szakmai hátterével foglalkozó blog lett, ami a szakma külföldi és hazai híreit és módszereit próblja majd egy közös helyszínre terelni.

Hálózat

A különböző szakmai csoportok összekötésének érdekében a Virtuális Egyetemi Hálózat a laborban folyó fejlesztések eredményeit folyamatosan kommunikálni fogja a jövőben azokon a eLearning fejlesztési területeken, ahol megvan a lehetőség a tananyagfejlesztésen túl, az új felületekre való tervezés bevonására. Példaként, a most zárult Simola projekt esetleges folyatatása esetén a Lingobee mobilalkalmazás felületének és funkcióinak továbbfejlesztése az itt megismert látásmóddal és megvalósítási készséggel ötvözve egy hosszútávon is életképes tanulási eszközzé válhatna, mely a geolokációs technológiák hangsúlyosabb használatával és újfajta fentarthatósági modellekkel a piaci alkalmazások területén is megjelenhetne.

2012. november 28. szerda
by mveh
0 comments

XIII. eLearing Fórum jegyzetek

Korábban már említettük, hogy a megújulás és a minőségbiztosítás voltak a novemberi oktatási konferencia kulcsszavai. A megújulás címke alatt egyébként igen érdekes projektek jelentek meg, de ez a szekció inkább formai újdonságokat tartalmazott mintsem módszertanit. A minőségbiztosítás témakör viszont releváns kérdéseket vettet fel, bár eredményre – ahogy arra előre számítani lehetett – nem jutott.

Elhangzott azonban pár nagyon hasznos gondolat, amiket mindenképpen érdemes itt summázott jegyzetek formájában megosztani, egyrészt mementóként, másrészt a beszélgetés esetleges folytatásának teret biztosítva ezzel:

A panel résztvevői az oktatási színtér egy-egy meghatározó területéről érkeztek: vállalati, felsőoktatás, felnőttképzés, DTMB. Így a minőség kérdése és annak szükségessége egy jól kialakított szakmai metszetben jelenhetett meg.

Döri Tibor

“Ha a marketing szempontokat helyezzük előtérbe és az eLearninget, mint terméket nézzük, akkor a fogyasztó, vagyis a tanulók igényeit kell figyelni és azt kell kielégíteni.  Az intézmény webes oktatási támogatása nézzen ki úgy és tartalmazza azt, ami egy hallgatónak a stabil e-oktatási hátteret jelenti 3-6 évig.”

Dr. Hadházy Tibor

“A Digitális Tananyag Minősítési Bizottság 3 oszlopon álló régebbi modellje (szakmai – didaktikai – technológiai) felülvizsgálásra kerül és egy új modell van kialakulóban.”

Dr. Kokovay Ágnes

“A technológiai aspektus helyett inkább a tartalmi és a vizuális/design minőségnek kell megjelennie a felsőoktatási tananyagokban.”

Ráthgéber Judit

“Vállalatok esetében a piac mondja meg, hogy megfelelő-e a minőség. A vállalatok tudásmenedzsment projektjeiben azonban több időt kell szánni a tervezésre, mint a fejlesztésre. Az előbbi ugyanis általában háttérbe szorul, ezért a fejlesztés sokszor céltalanul folyik.”

Hutter Ottó díj

Ollé János kapta idén a díjat, ami a megújulás szimbólumaként is értelmezhető. Gratulálunk neki!

Ollé János átveszi a Hutter Ottó díjat

Mobil műhely

Az új felületekre szánt oktatási anyagok terén idén az Apple iBooks Author szoftvere által fémjelzett fejlesztések voltak a középpontban, nem véletlenül persze, ez a felület nagy változást hozott a tananyagok elvezhetőségének területén. Jó volt látni, hogy egyre többen kezdenek el vele foglalkozni, bár zárt modellje miatt várhatóan nem lesz képes a hozzánk hasonló piacokon elterjedni.

A legérdekesebb “új” projekt azonban mindenképp a MOME, PIM és SZTAKI hármasa által fejlesztett Hajnali Háztetők című alkalmazása volt, mely az azonos című regény valós helyszínein keresztül mutatja be a regény cselekményét mobil eszközökön, kibővítve azt multimédia tartalmakkal.

A koncepció alapötlete a Kreatív Technológia Labor és az Elméleti Intézet közös Digitális Múzeum c. kurzusán született, ahol a hallgatók a múzeumi élmény kiterjesztésének lehetőségét vizsgálták az egyre gyorsabban fejlődő technológiai lehetőségek tükrében. A kurzusban több budapesti múzeum vett részt partnerként, többek között a Petőfi Irodalmi Múzeum is, amely a 2012-es Ottlik Géza évforduló apropóján kiválasztott Hajnali háztetők koncepciót a félév végeztével élesben is megrendelte.

A mind módszertani, mind technikai szinten minőségi alkalmazásról tervezünk egy részletesebb ismertetőt is készíteni a fejlesztőkkel történő beszélgetés alapján.

A következő nagyobb megmozdulás az V. Oktatás-Informatikai Konferencia lesz februárban, melynek a tervezett fókuszpontjai a következők lesznek:

  • az újmédia szerepe a nevelésben és az oktatásban
  • az interaktív tábla a tanítási-tanulási folyamatban
  • személyes tanulási környezet és információmenedzsment

2012. november 20. kedd
by mveh
0 comments

Lingobee/Simola – összegző workshop Miskolcon

Abból a szempontból nagyon örülünk a workshop létrejöttének, hogy együtt lehetett pár olyan szereplő, akik közvetve vagy közvetlenül, de szerepet játszanak a magyar eLearning mai képének folyamatos formálásában. Abból a szempontból is örülünk, hogy nem szükségszerűen szólt a pozitívumokról a beszélgetés, pedig biztosak vagyunk benne, hogy úgy is lehetett volna alakítani. Abban pedig csak reménykedünk, hogy lesz folytatása a projektnek, mert nagyon sok lehetőség van az alkalmazásban, ha pár területen létrejönnek fejlesztési fókuszpontok.

Consedu, Miskolci Egyetem, MVEHE

Abban mindenki egyetértett a Consedu-tól a Tudás-Médiáig, hogy az alkalmazás célja, módszertana, egyáltalán az in-situ tanulás támogatása lényeges és izgalmas területe (lesz) az oktatástechnológiának. Viszont az a faktor, ami a “hagyományos” eLearningnél talán annyira nem játszik (sajnos) szerepet: az UI, a tanulási élmény, a használhatóság és elköteleződés, a történetmesélés - kritikus fontosságú lesz és jelen esetben még gyenge lábakon áll.

Az informális tanulás erőteljesen a bottom-up folyamatként zajlik, ami azt feltételezi, hogy a terméknek vagy eszköznek, ami azt támogatja, alapvetően rendelkeznie kell azokkal a tulajdonságokkal, amik az önálló, készség szintű használatot lehetővé teszik . A LingoBee esetében a fenti fogalmakból kiindulva, a felhasználói élmény és hasznosság még nem érte el azt a szintet, ami a folyamatos ellenőrzés és irányítás nélkül megengedné a szoftver elterjedését.

Ami a célközönséget illeti, hasonló kérdések merültek fel az ESN (Erasmus Student Network) miskolci tagjai között is. Az egyértelmű volt számukra, hogy a mobilitási pályázatok keretén belül az intézményekhez érkező diákok számára egy olyan mobil alkalmazás, ami dedikálva az adott kultúra (jelen esetben nyelv) jellemzőit próbálja megmutatni és aktív együttműködésen keresztül azt tanítani, hasznos és hiánypótló termék lehet. Jelen állapotában azonban nehezen alkalmas arra, hogy a különböző intézmények, csoportok, hálózatok ezt az eszközt iránymutatás nélkül tudják használni. A mobil fejlesztéseknél fokozottan érvényesül a  platform függetlenségének problémája, és amíg csak egy főbb rendszeren működik a folyamat, addig az oktatás területén nehezen lesz használható. Általános konklúzió volt tehát az iOS verzió szükségessége, illetve az, hogy az alkalmazás-platformokon kívül a böngészőből is elérhetőnek kell lenni a szolgáltatásnak.

ESN, Tudás-Média, Educomm

Mindezek mellett a SiMoLa projekt nem csak a LingoBee-ről – mint szoftverről – szólt, hanem még inkább a  módszer pedagógiai alkalmazhatóságáról, aminek az eredményeiről még csak ezek után fogunk értesülni.  Az egyetemeken és oktatási intézményekben lezajlott tesztelési szakaszok tanulságain keresztül létrejött esettanulmányok és ajánlások remélhetőleg rámutatnak azokra a területekre, amik a fentieken kívül szükségesek az app fejlődéséhez és elterjedéséhez. Mi itt az egyesület oldalán folyamatosan közölni fogjuk a projekttel kapcsolatos híreket és általánosságban az mLearing, mint egy új vezényszó mögött felsorakozó lehetőségeket.

Addig is, az alkalmazás elérhető a projekt weboldaláról és kipróbálható Androidot futtató telefonokon. A tanulócsoportok által létrehozott adatbázisok pedig böngészhetők a Lingobee weboldalán.

Erasmus Student Network, Miskolc

simola-workshop4

Kocsisné Dr. Baán Mária

2012. november 11. vasárnap
by mveh
0 comments

Első hírek a Tafcity projektről

Ma a világ népessége generációról generációra tovább él, mint elődei, de vajon mennyire vagyunk felkészülve az idősekkel való együttélésre? Grouch Marx szerint mindenki meg tud öregedni, csak elég sokáig kell élnie hozzá.

Több európai ország egyre nagyobb erőfeszítést tesz annak érdekében, hogy „Idősbarát” legyen. Az Európai Unió több projektet is finanszíroz az idősekkel kapcsolatos érzékenyítő tréningek, tudatosító és figyelem- felhívó képzéseket kialakítására, annak érdekében, hoyg a városok vezetését támogassa az „idősbaráttá” válás folyamatában.

tafcity-n0-1

A következő 28 évben – amennyiben a tendenciák folytatódnak – a föld népességének 22 százalékának az életkora fogja meghaladni a 60 évet. Ez azt jelenti, hogy először történelemben 2050-ig több öregebb ember lesz, mint gyerekek. Már ma is látszik ennek a ténynek a hatása a az egészségügyi és szociális ellátások változásán, és a jövőben ez kiterjed minden olyan szolgáltatásra, ami az idősebb lakosság életviteléhez kötődik. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) elindította azt a mozgalmat, amely az idősek számára is élhető környezet kialakítására hívja fel a figyelmet. Ennek a kezdeményezésnek az eredményeként hozták létre az idősbarát városok hálózatát, a melynek többek között tagja San Sebastián (Spanyolország) és Maribor (Szlovénia) is. Ez a két város projekt partnere annak az Európai Unió által 2011 és 2013 között támoga- tott projektnek, amelynek célja az „Idősbarát városok” mozgalmánt tudatosító képzési program kialakítása.

A projekt további partnerei:  Norton Radstock College (UK), Euro Contact Business School (Magyarország), Insignare (Portugália) és Politehnica az University of Timisoara (Romania).

A teljes hírlevél PDF-ben letölthető.